شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان

کراچی: شورای ایدئولوژی اسلامی یک نهاد قانونی پاکستانی است که در سال 1962 میلادی بر اساس شماره ماده 204 قانون اساسی مصوب 1962 تأسیس شد. در آن زمان این نهاد «شورای مشورتی اسلامی» نام گرفت. طبق قانون اساسی سال 1973 نام این سازمان به "شورای ایدئولوژی اسلامی" تغییر یافت.

وظایف:

مسئولیت این نهاد تصویب قوانین کشور در پرتو قرآن و سنت و ارائه توصیه ها به مجلس ملی و مجالس ایالتی مطابق با اسلام است.طبق ماده 228 قانون اساسی مصوب 1973 پاکستان، تعداد اعضای شورای ایدئولوژی اسلامی حداقل هشت نفر و حد اکثر20 نفر خواهد بود. اعضای این نهاد به تشخیص و انتخاب رئیس جمهور پاکستان منصوب می شوند. رئیس جمهور پاکستان افرادی را معرفی می کند که قوانین و فلسفه اسلامی را بر اساس قرآن و سنت پیامبر درک کرده و از امور اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و اداری پاکستان آگاهی کامل داشته باشند.

اگر رئیس جمهور پاکستان، فرمانداران ایالت ها یا نمایندگان مجالس فدرال و ایالتی با اکثریت دو پنجم رأی از شورای ایدئولوژی اسلامی در مورد شرعی و غیرشرعی بودن یک قانون سؤال کنند، برای شورا لازم است که ظرف 15 روز به آن پاسخ دهد. و بالعکس اگر رئیس جمهور پاکستان، فرمانداران ایالت ها یا مجالس ملی و ایالتی تشخیص دهند که یک قانون پیشنهادی دارای ماهیت بسیار مهمی است، می توان بدون انتظار پاسخ شورای ایدئولوژی اسلامی آن قانون را تصویب کرد و پس از دریافت پاسخ شورای ایدئولوژی اسلامی، آن را مورد بررسی و بازنگری قرار داد.

تغییر و تحول

در 26 سپتامبر 1977 این شورا در زمان ضیاءالحق تشکیل مجدد شد و 17 نفر از اعضای آن، توسط ضیاءالحق انتخاب شدند که 11 نفر از آنها، علمای منتخب از مذاهب مختلف اسلامی، دو نفر از قاضیان دادگاه و چهار نفر دیگر از کارشناسان و حقوقدانان بودند. در تاریخ 26 سپتامبر 1977 دفتر شورا از لاهور به اسلام آباد منتقل شد. شورای ایدئولوژی اسلامی از سال 1962 میلادی تاکنون، بیش از 72 گزارش قانونی اسلامی را به مجلس ملی ارائه داده و برای بسیاری از قوانین توصیه هایی را نیز ارائه کرده است.

نحوه انتخاب نمایندگان:

گفتنی است: رئیس جمهور پاکستان 4نفر از علمای بریلوی، 4نفر دیوبندی، 2نفر اهل حدیث، 2نفر از شیعیان، 1 عضو از زنان و بقیه از کارشناسان و متخصصان را به عنوان نمایندگان شورای ایدئولوژی اسلامی پاکستان برای 3 سال انتخاب می کند.

وضعیت فعلی شورای ایدئولوژی اسلامی

گفتنی است که از سال 2017 دو نفر از شیعیان؛ علامه عارف حسین واحدی و سید افتخارحسین نقوی نمایندگان این نهاد بودند که در سال 2021 مدت قانونی ایشان تمام گردید. در تاریخ 19 آوریل 2021 علامه محمد حسین اکبر به عنوان عضوی جدید شورا به نمایندگی شیعه انتخاب شد ولی جای یک نفر دیگر شیعه که خالی بود با انتخاب نماینده شیعه پر نشده است.

در تاریخ اول نوامبر 2022 (دوران دولت جدید پاکستان) با اعلام نام های کارشناسان و متخصصان به عنوان نمایندگان جدید شورای ایدئولوژی اسلامی، تعداد قانونی این نهاد تکمیل شده که در میان آنان هیچ کسی از شیعیان نیست.

شیعیان پاکستان در سطح مردمی عکس العملی علیه این اقدام را نشان نداده اند ولی بعضی از علما و کارشناسان شیعه در نشریات شیعی، شبکه های اجتماعی و در برخی از محافل دینی، این موضوع را مطرح نموده اند که  تاکنون تأثیر بسزایی نداشته است.

20 نفر از نمایندگان دوره قبل این شورا به ریاست دکتر قبله ایاز  به شرح ذیل می باشند:

عارف حسین واحدی، سیدافتخار حسین نقوی، عبدالحکیم اکبری، پیرفاضل، دکترقاری عبدالرشید، سیدمحمدانور، فضل الرحیم، محمدرضاخان، منظورحسین گیلانی، محمدحنیف جالندری، محمدراغب حسین نعیمی، شفیق الرحمان پسروری، ابوالمظفر غلام محمد سیالوی، احمد جاوید، خورشید احمد ندیم، ملک الله بخش کلیار، روح الحسین معین، فرخنده ضیا، صاحب زاده ساجد الرحمن

20 نفر از نمایندگان دوره جدید این شورا به ریاست دکتر قبله ایاز به شرح ذیل می باشند:

دکترعبدالغفور رشید، علامه محمدحسین اکبر، علامه محمد راغب حسین نعیمی، الطاف ابراهیم قریشی(قاضی اسبق) خانم فریده رحیم، حافظ محمد طاهر محمود اشرفی، ملک الله بخش کلیار، مولانا حمیدالحق حقانی، مولانا نسیم علی شاه،  مفتی محمد زبیر، محمد حسن حسیب الرحمن، محمد جلال الدین، پیرابوالحسن محمد شاه، پیرزاده جنید امین، صاحب زاده پیرخالد، سلطان القدری سید محمد حبیب عرفانی سیدضیاء الله شاه بخاری دکتر عمیر محمود صدیقی آقای ظفر اقبال چودری.

منبع: https://cii.gov.pk/default.aspx

کد خبر 20060

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =